Recept, ätbart

Recept, ätbart

Anniqas färgrika veckosallad

Ät färgrikt!

Det är ett av budorden i mina julklappsböcker från dottern. Här är det min variant på "veckosallad". Sallad som tydligen håller en vecka... fast min tar slut snabbare! 

Anniqas Frömüsli

Supergod frömüsli som du lätt kan variera smaken på utifrån humör och vad du har hemma. 
I mitt grundrecept blir den rätt snål på kolhydrater och passar till dej som äter LCHF. Nötter är energirikt så man behöver inte så stora portioner av denna blandning för att bli mätt. 

Det går såklart superbra att tillsätta russin, gojibär, torkade bananer, papaya, dadlar... vad du vill men då ska det tillsättas EFTER rostningen.


Anniqas Supergröt

Den här gröten är fiberrik, proteinrik och laddad med mera vitaminer och mineraler än vanlig sketen havregrynsgröt. Varsågod, här kommer receptet.


Fröknäcke


Det här receptet kan man trolla lite med, kanske lägga till nån frösort och dra ner på en annan, smaksätta med kummin som jag gjort, eller kanske ta anis och fänkål eller inget alls... var lite kreativ. Fint att ha hemma och fint att ta med sej bort istället för en blomma!


Recept på antiinflammatorisk guldmjölk

Bildresultat för golden milk


Gurkmeja har fått stor uppmärksamhet på senare tid då den visat sej ha en rad bra effekter på vår hälsa. Studier visar att den har supereffekt på inflammationer i kroppen bland annat. 
Här kommer ett recept på så kallad Guldmjölk. Något gott att smutta på i höst och vinter kanske?!

Shot med ingefära, honung och citron

Ingefära har blivit en riktig storsäljare i förkylningstider och jag har sett flera livsmedelsbutiker som exponerar färsk ingefära framme vid kassan. Kul att det inte bara är godis som får bästa platsen i butiken. Ingefära sägs bland annat vara bra vid förkylning, sänker kolesterol, bra för matsmältningen och vid illamående och den ökar blodcirkulationen. Ta en shot av receptet nedan varje morgon så kanske du håller dej lite piggare och friskare helt enkelt.